Deze website is deel van www.bruggelokaal.be.

Tradities

Tradities zijn gewoonten van het heden, met een wortel in het verleden. Veel van wat wij doen en denken nemen wij over van onze opa’s, oma’s en ouders. Gewoonten en gebruiken die we doorgeven van generatie op generatie noemen we ‘tradities’.

Tradities komen en gaan, zijn aan verandering onderhevig. Een typisch misverstand is dat die al eeuwen in dezelfde vorm bestaan. Ga een paar decennia terug in de tijd en je ziet al forse verschillen, ga een paar eeuwen terug en je herkent bijna niets meer.

Toch is het belangrijk om deze tradities te onthouden en te bewaren. Ook dit is een taak van een heemkundige kring. Een mooi voorbeeld van een verloren gegane traditie is Sluiterkensdag. Vandaag de dag weten nog maar weinig mensen wat sluiterkensdag inhoudt terwijl deze traditie vroeger algemeen gekend en verspreid was in Vlaanderen. Op sluiterkensdag mocht iemand worden buiten- of opgesloten. Het zogenaamde slachtoffer werd pas weer vrijgelaten wanneer hij of zij beloofd had iets (niet) te zullen doen of wanneer hij of zij beloofd had de zogenaamde daders te zullen trakteren.

Zie ook het artikel over de Potteerders in de marge.